„Considerăm că primul nucleu al unui serviciu comunal a fost înființarea în anul 1888-1889 a unei uzine hidroelectrice amenajate pe răul Sebeș la cca. 2 Km de orașul Caransebeș.
Uzina exploata o cădere de apă la care s-a montat o turbină hidro de tip Francis (1888), și era proprietatea particulară a trei acționari, ce deservea la început o fabrică de prelucrare a lemnului (iluminatul în fabrică) ,era tot în proprietatea acestora. După câțiva ani utilizarea energiei electrice s-a făcut și la casele celor trei proprietari ai uzinei, care locuiau în oraș, apoi la primăria orașului și în final s-a extins la iluminatul public, casnic, utilizări industriale și meșteșugărești.
Avantajele mari ale utilizării energiei electrice în scopurile arătate mai sus au determinat proprietarii uzinei la extinderea acesteia prin înființarea fabricii de prelucrare a lemnului, obținănd în anul 1895 concesiunea distribuției energiei electrice pe o perioada de 30 de ani. Energia electrică se producea la o tensiune de 2 000 de volți, distribuindu-se la 110 V și frecvența de 42 Hz.
În anul 1908 în uzina electrică se montează o mașînă cu aburi tip Lang (din Budapesta), cu cilindru orizontal, de 80 C.P. cu cazanul de presiune și generator electric. "Mașina cu vapori este acuplată prin transmisiune cu curea cu un generator electric monofazic 2000 V. 35 Amp.70 KVA. Începând cu anul 1922 la 1 ianuarie uzina electrică trece în proprietatea primăriei orașului Caransebeș. Serviciile de producere și distribuție a energiei electrice fiind organizate într-un serviciu comunal care s-a afiliat pe lângă serviciul tehnic al primăriei orașului.
Dezvoltarea orașului reclamă și dezvoltarea uzinei electrice, astfel că în anul 1923 se montează un grup electrogen cu motor Diesel Deutz de 50 C.P. , în 1930 se inlocuiese vechea turbină hidro cu alta de același tip, dar cu o putere de 110 C.P., iar în anul 1938 se montează încă un grup electrogen cu motor Diesel Ganz de 70 C.P.. În anul 1938 după apariția Legii exploatării comunale, uzina electrică sa desprins de serviciul tehnic al primăriei orașului, organiizandu-se în exploatare comunală, independentă, cu gestiune economică proprie, având conducere colectivă, forul tutelar rămânând însă primăria orașului Caransebeș.”
„Din informațiile primite de la inginerul Siclovan Gheorghe ,care a fost primul director al Întreprinderii comunale Caransebeș (1938), rezultă că a fost prima uzina hidroelectrică din sud-estul european, ceea ce dovedește nu numai că ne-am ținut în pas cu vremea, dar, am fost și în fruntea progresului vremii.
În anul 1947, primăria orașului a cerut să se refacă și să se modernizeze rețeaua de distribuție a curentului electric. Consiliul Tehnic Superior din Ministerul Lucrărilor Publice a emis Jurnalul nr. 67E din 24 iulie 1947, prin care s-a aprobat refacerea și modernizarea.
Memoriu tehnic înaintat, în scopul de mai sus, este atât de important – pentru datele ce le conține – încât mă văd obligată să citez din el:
„ ……………………………………………………………………………………..
Caderea de apa de 4.12m era folosita intr-o turbina 110 C.P. sistem Francis, pentru 3 mc/sec, cuplata cu un generator monofazic de 90 KVA.
Pe langa grupul hidroelectric uzina mai continea si 3 grupuri termice de rezerva si sustinere si anume:
1) un motor Diesel Deutz de 150 CP cuplat prin curea cu un generator monofazic de 133KVA. Grupul este din anul 1933 si a fost reparat general in anul 1940.
2) un motor Diesel Ganz de 70 C.P. cuplat direct cu un generator trifazic adaptat a merge in monofazic 42 /sec. avand in acest din urma caz 58 KVA. Acest grup este instalat in 1938.
3) una masina cu vapori Lang cu condensatie de 80 C.P. cu cazan de 10 atm. 115 mp suprafata de incalzire consumand lemn.
Citez in continuare: „Din cauza debitului foarte variabil al Sebesului, care in cazuri de seceta extrema scade la zero sau este inutilizabil. Iarna din cauza inghetarii canalului uzina nu poate conta sigur decat pe grupurile termice care totalizeaza 263 KVA, din care insa, din cauza uzurii motoarelor Diesel si din cauza ca masina cu aburi este foarte neeconomicoasa, se dispune numai de 120 KW”.Jurnalul mai contine foarte multe date dar insist numai asupra unei singure fraze. Citez:„Energia produsa este de circa 250 000 kwo/an din care74,25 % pentru iluminat si utilizari economice, 13% pentru forta motrica si 18,5 % pentru iluminat public ”.
Fig.1
Fig.2
Fig.3
Fig.4
Fig.5
Fig.6
Fig.7
Fig.8
Fig.9
Fig.10
Din "Regulamentul Uzinei Electrice" :
"1. Potrivit dispozitiilor Art. 1 si 123 din "Legea pentru organizarea si administrarea pe baze comerciale a intreprinderilor si avutiilor publice, Uzina Electrica a orasului Caransebes, se organizeaza de la 1 ianuarie 1930 in regie publica comerciala, cu sediul in Caransebes, sub denumirea de "Uzina Electrica a orasului Caransebes", fiind persoana de drept. Uzina este si ramane proprietatea orasului Caransebes. Evaloarea Patrimoniului ei se face, conform dispozitiilor Art. 58 din legea susamintita.
2. Uzina Electrica este condusa si administrata dupa principiile comerciale, prin derogare de la Legea Contabilitatii publice, avand dreptul si obligatiunea de a provedea iluminarea electrica, a cailor publice, strazilor, pietelor, podurilor, parcurilor, pasagelor, etc. de pe intreg teritoriul actual si viitor al orasului Caransebes, conform Art. 31 din lege.
Va furniza locuitorilor din acest oras curentul necesar la iluminat si energie pe langa preturile care se vor stabili de Cons. Comunal la propunerea Cons. de Administratie se va ocupa mai departe cu cumpararea si vanzarea tuturor articolelor electrice si radiofonice, precum si cu montarea si repararea instalatiilor electrice"
Fig.11
Situatia Uzinelor Electrice din tara pana in anul 1900, ("Anul punerii in functiune", "Denumirea Uzinei", "Director", "Puterea efectivs totala a uzinei").
1884 - Uzina Electrica a orasului TIMISOARA - Dr. ing Cornel Miklosi - 11543 KW;
1889 - Uzina Electrica a orasului CARANSEBES - Otto Lachstadter - 242 KW;
1892 - Centrala Uzinei Electrice a Statului BAILE HERCULANE -330 KW;
1892 - Uzina Electrica a orasului SATU MARE - Iosif Tajbert - 765 KW;
1894 - Uzina Electrica a orasului SIGHETUL MARMATIEI - Denes Ignat - 1035 KW;
1896 - Uzina Electrica comunala CRAIOVA - Ing. A. Nicolau B. Sterrn - 2310 KW;
1896 - Soc. Electr. Transilvania p.A "Seta" SIBIU - ing. G. Braendli - 1166 KW;
1897 - Soc. an. de electricitate ARAD - Ing. St. Mateescu - 4416 KW;
1897 - Uzina Electrica a orasului TARGU MURES - Ing. Serban Cioranu - 2360 KW;
1898 - Soc. de tramvai si iluminat electric BRAILA - 2000 KW;
1899 - "Electrica" soc. an. rom SINAIA - H. Lemm - 1392 KW;
Se pot vedea fotografii cu Uzina Electrică a orașul Caransebeș din perioada discutată.
Fig.12
Fig.13
Fig.14
Fig.15
Fig.16
Fig.17
Fig.18
Fig.19
Fig.20
Fig.21
Mai jos se pot vedea fișele tehnice a diverselor mașini electrice din acea perioada (martie 1942).
Fig.22
Fig.23
Fig.24
Fig.25
Fig.26
Fig.27
Fig.28
Cum a cresut numărul consumatorilor și puterea acstora în perioada 1936 - 1943 se poate vedea mai jos.
Fig.29
1950-1960
Grupuri:
- Leobersdorfer 300 cp;
- MAN 50 cp;
- FAMB 200 cp;
- Deutz 120 cp;
- Ciocan 120 cp;
- Ganz 90 cp;
- Francis 50 cp;
O parte din angajați (mecanici) ce au avut lucrat la (cu) grupurile :
- Muraru Matei;
- Winkler Robert;
- Braun;
- Mezaros;
- Armsu Cristian;
- Mihai Nicolae;
- Mustetea Timotei;
- Boariu Ion;
- Mhlsr Zlcfed;
- Ivanescu Liviu;
- Mihzi Ion;
- Cusnid Alex;
- Tractes Toader;
- Mitrea Dumitru,
Fig.30
Fig.31
Sursa: vechiul portal InfoElectronica
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu